Wednesday 12 August 2015

MENARIK UNTUK DIBACA! TIPS BERCARAVAN


Ingin merasa suasana percutian yang berbeza di benua New Zealand? Ber - CARAVAN lah jawapannya. Mari baca tips berguna bercaravan ke New Zealand. Pasti anda tidak sabar-sabar nak baca bukan? Selamat Membaca!
Ingin bercaravan tapi tak pasti samada ini adalah cara terbaik menikmati keindahan bumi New Zealand?
Kami berikan anda tips bercaravan di New Zealand.
1) Tips Memilih penerbangan sesuai ke New Zealand.Buat masa ini, pakej yang ditawarkan adalah ke Pulau Selatan iaitu berpusat di Christchurch. Oleh kerana tiada penerbangan terus ke Christchurch (CHC) dari Malaysia, anda boleh memilih beberapa “routing” yang dicadangkan:
  • Flight direct ke Auckland (AKL) by Malaysia Airlines dan terus dari AKL – CHC dengan Air New Zealand Flight direct ke Sydney (SYD), BNE (Brisbane), MEL (Melbourne) atau mana-mana transit yang sesuai di Australia dan terus dari SYD – CHC dengan Air New ZealandFlight dengan Singapore Airlines/Jetstar/ Qantas Airways/ Emirates ke CHC melalui Singapore Airlines.
  • Pastikan anda tiba awal pagi sebaik-baiknya jam 8.00 atau 9.00 pagi jika ingin terus bercaravan.
Jika tidak, seelok-eloknya tiba 1 hari awal dan berehat di Christchurch sebelum meneruskan perjalanan caravan pada esok pagi.
2) Membeli barang masakan dan runcit 
Ada beberapa kedai runcit yang menjual barangan masakan kering dan basah seperti Spice Heaven dan Pak n Save.
Spice Heaven
Barangan yang dijual :
* Ayam, Daging, Kambing, Sosej, Nugget yang ada sijil pengesahan HALAL
* Sayur-sayuran
* Bawang, bawang putih, rempah ratus Asia
* Roti
* Jam, Planta, Butter, Susu
* 3in1 drink, instant noodle dan lain – lain
Pak n Save
Barangan yang dijual :
* Sama seperti Giant, Tesco, Mydin dan lain-lain hypermart
* Ayam jenama Brinks yang ada sijil pengesahan HALAL
* Sayur-sayuran
* Buah-buahan
* Bawang dan rempah ratus
* Roti,, Jam, Planta, Butter & Susu, Yogurt dan lain-lain
* Instant drink dan noodle berjenama Maggi (ada yang bertanda HALAL dari Malaysia) dan ada yang tidak. Sila baca sebelum membeli.
3) GPS & Tourism Radio
Semua pakej kami dilengkapi dengan peralatan GPS dan Tourism Radio yang membantu anda untuk sampai ke destinasi dan juga Tourism Radio dapat memberikan maklumat tentang kawasan atau spot menarik yang boleh dikunjungi sepanjang perjalanan.
4) Diesel 
Tiada kadar tetap minyak diesel di New Zealand. Oleh itu, jangan terperanjat jika melihat jenama X menjual pada harga tinggi manakala jenama Y menjual pada harga rendah walaupun kedudukan station minyak ini brdekatan! Harga termurah diesel yang pernah kami lihat adalah NZD 1.49 per liter manakala yang tertinggi adalah NZD 1.55 per liter. Mungkin juga harga boleh naik atau turun mengikut musim dan harga semasa diesel!
5) Insuran Perjalanan
Ahmad Caravan amat mementingkan keselamatan anda, kami mencadangkan anda untuk mengambil insuran perjalanan bagi melindungi anda dan keluarga dari sebarang bencana yang tidak dapat diramal. Pilihan insuran bergantung kepada bajet dan apa yang dilindungi.
6) Holiday Parks & Camping Sites
Mana nak parking caravan anda? Jika anda seorang yang memang suka bercamping dengan kemudahan asas seperti tandas sahaja, anda boleh park di free camping sites yang disediakan percuma. Nanum, jika anda inginkan keselesaan, kami cadangkan pilihlah Holiday Parks yang menawarkan pelbagai kemudahan seperti tandas, shower, dapur, dobi, taman permainan kanak-kanak, bilik tv dan wifi percuma. Hubungi kami untuk maklumat lanjut!

p/s: JOM BERCARAVAN! (:

No comments:

Post a Comment